گفتگو با غلامرضا احمدی نویسنده و کارگردان فیلم «خیال خیس»:
ایده فیلم خیال خیس از کجا آمد و فیلمنامه چگونه شکل گرفت؟
ایده این فیلمنامه در ابتدا داستان کوتاهی بود که در کارگاه داستان نویسی شکل گرفت و قبل از آن خاطرات دوران کودکی. این داستان پس از پرداخت به شکل فیلمنامه در آمد.
روند تولید فیلم چگونه بود؟
با مشورتی که با تعدادی از دوستان فیلمساز و کارشناسان انجام دادم گروه خوبی جمع شد و این گروه با برنامه ریزی خوب توانست در کوتاه ترین زمان این فیلم به پایان رسد.
شرایط فیلمسازی در استان بوشهر و حوزه هنری بطور خاص چگونه است؟
در استان پتانسیل های و استعداد های خوبی وجود دارد و حوزه هنری بوشهر با تجهیز و تکمیل امکانات فیلمسازی توانسته کمک بسیار زیادی به جوانان فیلمساز نماید تا قبل از تجهیز امکانات در حوزه هنری واقعا فیلمسازان با مشکل روبرو بودند که این مشکل حل شد . نکته دیگر کارگاه هایی که در حوزه هنری در زمینه فیلمسازی تشکیل می شود توانسته علاقه را در نزد جوانان دو چندان کند.
چه نظری راجع به جشنواره تولیدات دارید؟
جشنواره تولیدات بسیار جشنواره ی خوبی است اگر محدود تر شود و اینگونه گسترده برگزار نشود آن هم در زمانی اندک. این جشنواره می تواند انگیزه هنرمندان جوان را دو چندان کند .
و پیشنهاد یا انتقاد؟
سه روز به هیچ عنوان نمی تواند همه داشته های حوزه هنری کشور را به تصویر کشد بهتر است تعداد روزهای جشنواره بیشتر شود و پیشنهاد دیگر اینکه این جشنواره در چهار فصل و هر فصل با نگاهی به دو یا سه هنر داشته باشد ، با میزبانی استان های مختلف. پیروز و سربلند باشید..
یادداشت روز
وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است
برای برپایی کیفیتر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمیدهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانهای مرکزی بهصورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دورههای مختلف جشنواره بهطور فعالتری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاههای توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان میشود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.
بسیاری از از آثار راهیافته به چنین جشنوارههایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آنها به جشنوارههای مختلف راه یافتهاند، درحالی که میتوان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاستگذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنوارهها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار میکند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیقتر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.
تناسب آثار با ماموریتهای محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاکها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاستها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیباییشناسی ارزیابی و داوری میشوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و بهواسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استانها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.
کشف استعدادهای جوان و هدایت آنها مهمترین رسالت جشنوارههای هنری است. اگر برپایی این جشنوارهها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر بهمنزله یک کار نمایشی است، اما اگر بهصورت کیفیتر و دائمیتر باشد، میتوان استعدادهای زیادی را در تمام حوزههای مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.
تولیدات مراکز استان
- راه یابی 50 اثر تجسمی از قزوین به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات
- حضور فعال هنرمندان رشته خوشنویسی حوزه هنری استان اصفهان در جشنواره تولیدات
- حضور دو نقاش مشهدی در جشنواره تولیدات استاني
- راهیابی آثار هنرمندان خوشنویس حوزه هنری خراسان رضوی به جشنواره تولیدات
- حضور 55 اثر از آثار هنرمندان حوزه هنری خراسان رضوی در بخش تجسمی جشنواره تولیدات
مصاحبه و گفتگو
- تولیدات دفاتر ادبیات پایداری منبع الهامی برای آفرینشهای هنری در رشتههای دیگر
- همّ و غمّ حوزههنری رونقبخشیدن به تولید است
- ادبیات پایداری، تاریخ پیش روی ما را تغذیه میکند
- آثار تولید شده در جشنواره تولیدات منطبق با سیاستهای حوزه هنری باشد
- ارزیابی و انتقاد از آثار باعث رشد و تولید بهتر آن خواهد شد